Multikulti.sk

Recenzie

Martin M. Šimečka nás pozýva spoznávať samých seba

05.12.2017 - Filip Németh

Martin

Ak by sme vedľa seba položili knihy napísané Martinom M. Šimečkom, na poličke by nezabrali príliš veľa miesta. A jeho najnovšia – Medzi Slovákmi s podtitulom Stručné dejiny ľahostajnosti od Dubčeka k Ficovi alebo ako som sa stal vlastencom – je rozmermi taká subtílna a obálkou taká nenápadná, až som ju mal v kníhkupectve problém nájsť. Bola by však škoda prehliadnuť ju.

Ešte predtým ako sa pokúsim zhrnúť svoju prvú (a predpokladám, že nie poslednú) čitateľskú skúsenosť s ňou, sa však musím priznať, že pre Šimečkove texty mám tak trochu slabosť, od momentu, keď som pred zhruba trinástimi rokmi po prvý - a nie posledný - raz čítal jeho novelu Džin. Jej prirodzené rozprávanie, jasne formulovaný jazyk, čistota a zraňujúca úprimnosť ma nadchli, ale až teraz som si uvedomil, že skutočná mágia Džina spočívala v jeho radikálnej slobode. Bola jej základom, platformou, prirodzeným a nevyhnutným predpokladom písania. A rovnako ňou je aj v knihe Medzi Slovákmi. Z túžby po radikálnej slobode vyrastá Šimečkov príbeh, myšlienky, pohľad na jednotlivé fenomény a zároveň k nej všetko smeruje – podobne ako čierna silueta na obálke knihy môže zároveň znázorňovať sieť koreňov aj konáre koruny.

Ak sú Šimečkove knihy skromné rozsahom, ich obsah je nesmierne originálny. Jednak vychádza z jedinečnej osobnej skúsenosti. Z prvej ruky sa dozvedáme, aké je to vyrastať na Slovensku ako dieťa českých rodičov – navyše disidentov, dospievať v kruhu o generáciu starších osobností ako Václav Havel, Ludvík Vaculík, Milan Uhde a ďalší, byť v centre najzlomovejších udalostí nedávnej histórie, stávať sa zas a znovu vyvrheľom spoločnosti, ktorú by ste nemuseli, ale chcete považovať a cítite za svoju. Už táto rovina je vzácna a čitateľsky zaujímavá.

Vychádzajúc z osobného sa postupne dostávame k dejinám, ako názov a podtitul prezrádzajú - k dejinám slovenským, k dejinám ľahostajnosti. Túto ľahostajnosť nachádza autor v časoch pred revolúciou aj po nej, hľadá jej dôvody a korene, ukazuje jej rozličné prejavy a všíma si aj vzácne výnimky, kedy sa z takmer nepochopiteľných dôvodov stratila a dala priestor túžbe, obetavosti a neuveriteľnému nasadeniu.

Šimečka sa pri tom nebojí nastaviť zrkadlo aj sebe samému a občas sa "cítiť ako idiot". Obdivuje aj kritizuje Mečiara, Dzurindu aj Fica, Maďarov aj katolíkov; osvetľuje slepotu nomenklatúry aj disentu, elít aj národa; búra mýty, kladie otázky, spochybňuje a utvrdzuje sa. V príbehu sa okrem iných mihnú Juraj Špitzer aj Roman Zelenay, Čarnogurský aj Rusko (aj Pavol), Thatcherová či Soros, Kunderova Stredná Európa aj Talebove Čierne labute, Tatarka, Wittgenstein, učiteľka z Novej Sedlice aj susedia z lazov a s nimi vnímavá a veľavravná divočina. Čo kapitola, to objav z nevideného a prehliadaného. Hoci sú krátke, ich hrot je chirurgicky ostrý. Je v nich všetko podstatné a len tá správna štipka navyše.

Je to nesmierne podnetné čítanie a nedá mi nespomenúť odporúčanie českého novinára Erika Taberyho: „Závidím vám, že vás jej prečítanie ešte len čaká.“ S niektorými vyjadreniami sa dá polemizovať alebo nesúhlasiť, ale zároveň jasne chápať a precítiť jednotlivé postoje. Akoby autor miestami vyzýval tak, ako kedysi vyzývali jeho: "A ako to vidí mladá generácia?" A ako to vidíš Ty?" Ťahá nás z nášho pohodlného (bez)názorového hniezdočka.

Možno ostať k tomuto všetkému ľahostajný? Možno. Ak človek nezdieľa Šimečkovu radikálnu potrebu slobody, tak asi áno. Ale aj z tejto knižôčky sa jej možno priučiť. Plus, je tu nádej, že čoraz viac ľudí, Slovákov, presnejšie povedané – obyvateľov Slovenska, sa jej už dotklo, ochutnalo ju alebo ju dokonca považuje za samozrejmosť. A títo všetci sú (boli by) ochotní niesť za ňu zodpovednosť a robiť našu krajinu lepšou. Šimečka predpovedá zápas a opatrne verí vo víťazstvo. Či sa jeho proroctvá naplnia – závisí predovšetkým od nás, Slovákov.

O knihe

Názov: Medzi Slovákmi. Stručné dejiny ľahostajnosti od Dubčeka k Ficovi alebo ako som sa stal vlastencom
Autor: Martin M. Šimečka